جریان شناسی غزل معاصر بعد از انقلاب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سعیده عرب زاده
- استاد راهنما علیرضا فولادی رضا شجری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
جریانشناسی عبارت است از شناخت حرکتهای ادبی به لحاظ نمایندگان، ویژگیها، دگرگونیها و درست ونادرست ها. پژوهش حاضر ابتدا به عرضه ی یک تعریف کلی از اصطلاحات «جریانشناسی»، «غزل» و «معاصر» پرداخته است و بعد، جریانهای غزل معاصر را نام برده است و برای هر جریان، نماینده یا نمایندگانی را از میان غزل پردازان معاصر یادآور شده است و در ادامه ویژگیهای هر جریان را در غزلیات نماینده یا نمایندگان همان جریان طی سه سطح زبانی، ادبی و محتوایی بررسی کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی و به روال جریان شناسی سبک شناختی، برای غزل معاصر شش جریان اصلی در نظر گرفته است که عبارتند از: جریان غزل ژورنالیستی، جریان غزل کلاسیک، جریان غزل نوکلاسیک معتدل، جریان غزل نوکلاسیک پیشرفته، جریان غزل نو (با دو زیر مجموعه ی وقوع نو و هندی نو) و جریان غزل پست مدرن. نتیجه ی بحث، شناخت جریانهایی در غزل معاصر است که تا کنون به صورت روشمند، شناخته نبوده اند.
منابع مشابه
نماد در غزل بعد از انقلاب اسلامی
تحوّلات و دگرگونیهایی که در سه دهة اخیر در بنمایههای فکری و ایدئولوژیکی شاعر امروز صورتگرفته، تغییرات بنیادینی را در ساختار زبانی و بلاغی شعر و غزل این دوره فراهمآورده و طیف شعری وسیعی را در قلمرو ادبیّات مقاومت در حیطة غزل با درونمایة جنگ - که غالباً میتوان آنها را به دو دستة غزلحماسه و غزل سرخ تقسیم و تفکیک کرد - فراروی شاعر این دوره گشودهاست و در این مقال و مجال، نماد به عنوان یکی از...
متن کاملبررسی دیوار نگاری معاصر تهران ( قبل و بعد از انقلاب)
در مقاله حاضر دیوارنگاری شهر تهران در دوره معاصربه لحاظ تغییرات کیفی و بنیادین مورد مطالعه قرار گرفته است. دیوارنگاری شهری در تهران با تغییرات ساختارشهری و روند مدرنیزاسیون در دوره پهلوی شکل گرفت. عموم دیوارنگاره ها ی این دوره رویکردی صرفاً تزیینی دارند، اما آثار این دوره علی رغم تکنولوژی مناسب از هماهنگی با مخاطب برخوردار نمی باشند. با پیروزی انقلاب، دیوار نگاری در فضای عمومی شهر گسترش چشمگیری ...
متن کاملنقد و تحلیل غزل بعد از آغاز انقلاب اسلامی
غزل، این عروس قالب های شعر فارسی، در سیر هزارساله ی خود، همواره مورد توجه و دقت نظر شاعران فارسی زبان بوده است. رمز و راز پایاییِ غزالِ غزل را در پهنه ی ادب پارسی، باید در قدرت سازش پذیری با مقاطع تاریخی، محتوا، موسیقی، زبان خاص، ساختار ویژه و ایجاز در حد اعجاز آن جستجو کرد. این قالب، گاه محل قرارهای عاشقانه، گاه واسطه ی پایکوبی و سیر معنوی و پرواز انسان در خلسه ی بی نهایت ملکوت و گاه محل تضارب آ...
15 صفحه اولبررسی رابطۀ زبان و جنسیت در شش رمان معاصر فارسی قبل و بعد از انقلاب
یکی از مباحث اصلی در نقد اصالت زن (فمنیسم) و زبانشناسی، تفاوت زبان مرد و زن است که در همه جنبههای زبان، قابلمشاهده میباشد. درگذشته هیچگاه زن را مخاطب و خواننده نمیدانستند، از این رو مردان برای مردان مینوشتند و حتی بهترین زبان را از آن مردان میدانستند و بهترین گفتار از آن میدانستند که بیانش مردانه باشد. این تسلط مردانه بر زبان و اجزای زبان نیز پیداست؛ اما در داستانپردازی معاصر به جنسیت...
متن کاملتبیین مولفههای خلاقیت در معماری معاصر ایران بعد از انقلاب اسلامی
امروزه مقوله آفرینشگری و خلاقیت از موضوعات اساسی در معماری است که بررسی شکلگیری و چگونگی بروز آن مورد توجه است. آفرینشگری و ابداع هم از ضرورتهای پویایی هر هنر و منجمله معماری است که مراتب بروز و مفهوم آن در فرایند شکلگیری و ماحصل آن اهیمت دارد. در این مقاله به موضوع آفرینشگری در معماری معاصر ایران بالاخص در دوران بعد انقلاب و زمینه های بروز آن پرداخته می شود. روش تحقیق، «توصیفی- تحلیلی» است که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023